sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Ennakossa FIFA 14




Urheilupeleille tulee joskus välivuosia. Se on samanlainen fakta kuin se, että syksyllä sataa. Ei sille mitään voi. Kehitystiimillä on vuosi aikaa keksiä ja toteuttaa peliinsä jotain uutta ja ihmeellistä, eikä vuosi ole pelinkehityksessä aika eikä mikään. Ei varsinkaan, jos seuraavana vuonna olisi tarkoitus tehdä vähän suurempia uudistuksia, kuten vaikka julkaista pelit kokonaan uudelle konsolisukupolvelle.

Ei todellakaan välivuosi

EA:n Guildfordin-toimistolle oli raahattu pelin tuottaja Sebastian Enrique, joka aluksi selosti toimittajille ja FIFA-yhteisön edustajille pelinsä uusia ominaisuuksia, minkä jälkeen peliä päästiin pelaamaan pariksi tunniksi. Jo esitys teki vaikutuksen.

Tiimin tämän vuoden suurin tavoite oli tehdä maalinteosta taas hauskaa - palauttaa siihen se räjähtävä voiton fiilis, jonka varassa hyppää sohvaltaan tuulettamaan. Tätä fiilistä lähdettiin jahtaamaan parin idean avulla.

Näistä ensimmäinen on se, että pallon fysiikka on uusittu täysin. Vaikka aiemminkin pelaajan asento, voima ja muut yksityiskohdat vaikuttivat lentorataan, ne lähinnä vain kertoivat pelille, minkä purkitetun radan se valitsisi. Nyt purkitettuja ratoja ei enää ole, vaan pallo lentää jalasta prikulleen niin kuin fysiikan olosuhteet käskevät. 

Täten pelaajan vauhti, vetokyky, tasapaino, liikesuunta ja monet muut yksityiskohdat määrittävät sen, miten pallot jalasta lähtevät. Fysiikkaan nojaaminen mahdollistaa monia sellaisia oikean elämän vetoja, joita FIFAssa ei ole juuri aiemmin nähty. Videoesimerkkinä nähtiin Paul Scholesin ja Steven Gerrardin kanuunankuulia, joissa miehet pääsevät juoksemaan täydellisesti palloon ja sitten tykittävät sen verkon perukoille niin kovaa, ettei pallo näytä edes pyörivän ilmassa. 

Tai miten olisivat Cristiano Ronaldon vapaapotkut, jotka näyttävät yllättäen hidastuvan ilmassa ja putoavan kuin myllynkivet hyppäävän maalivahdin alta? Nekin onnistuvat - mutta vain jos sekä vetäjällä että ohjaimen päässä istuvalla riittää taitoa.

Samaan syssyyn tiimi on uudistanut myös sen, miten pelaajat palloja laukovat. Aiemminhan vedot näyttivät joskus hieman kämäisiltä, kun animaatiot eivät aivan sopineet tilanteeseen ja pelaajat näyttivät luistelevan tukijalallaan palloa kohti. Se on nyt historiaa, sillä pelaajat osaavat sovittaa askeltensa pituuden ja muut liikkeensä täydellisesti vetoja varten. Näyttää todella hyvältä, kun vetoon valmistautuva kaveri ottaa viimeiset askeleet sipsuttaen ja sitten pamauttaa pallon hirveässä kaaressa lentoon.

Ja kyllähän ne uudistukset toimivat. Itse olin vakuuttunut siinä vaiheessa, kunMarco Reus pääsi täydellisesti kiinni puolustuksen laiskasti putsaamaan palloon ja täräytti valehtelematta 40 metrin tykityksen yläripaan. Sitä huokailivat ja huusivat takana seisseet tarjoilijatkin. Uudistus on siis onnistunut: maaleissa on sitä wau-efektiä ja hohtoa, jota FIFA-pelit ovat jo jonkin aikaa kaivanneet - sitä Pro Evolution Soccerin parhaiden vuosien meininkiä, jossa joka ikinen veto saattoi olla vaarallinen.

Tämä yksistään olisi jo kova juttu, mutta se ei ole kuin pieni siivu FIFA 14:n kakusta.


Fysiikan voimalla eteenpäin

Olisi tavallaan pitänyt arvata, että suurempaa on tulossa, kun pelin tuottaja ryhtyi puhumaan animaatioiden uusimisesta, mutta olin niin Scholesin vetojen pauloissa, että en osannut edes aavistella, mitä seuraavaksi oli tulossa: FIFAnanimaatiosysteemin täydellinen uusiminen.

Ammoisina aikoinahan FIFA-pelit vain toistivat ennakkoon laskettuja animaatioita. Jos haluttiin, että pelaaja juoksi pisteestä A pisteeseen B, peli laski ja sitten toisti halutun mittaisen ja kaltaisen animaation. Tästä syystä irtopallon perään juoksevaa pelaajaakaan ei voinut aikoinaan kääntää pois kiskoiltaan, ennen kuin animaatiosykli oli valmis.

Jokunen vuosi sitten tiimi otti käyttöön niin sanotut sekoitetut animaatiot, jotka ovat juuri sitä, miltä kuulostavatkin, eli yhdistelmiä erilaisista animaatioista. Jos haluttiin vaikka, että pelaaja seurasi katseellaan pallon lentorataa ja juoksi hitaasti ympyrää, se onnistui sekoittelemalla ja yhdistelemällä erilaisia pienempiä animaatioita. Mutta siinäkin oli ongelmansa. Animaatiot eivät pystyneet kattamaan kaikkia mahdollisuuksia, joten esimerkiksi sivuttaiset askeleet tai nopeat vauhdinmuutokset näyttivät hölmöiltä. Pelaajilla oli taipumus leijailla ja tuntua painottomilta.

Tiimi on ratkaissut ongelman nojaamalla jälleen täysillä fysiikkaan. Nyt pelaajien animaatioita ei ole varsinaisesti purkitettu, vaan kaikki tilanteet ratkaistaan fysiikan lakien mukaisesti. Jos pelaaja haluaa kiihdyttää juoksuun, se onnistuu tämän luontaisen kiihdytysnopeuden ja muiden tekijöiden mukaisesti.

Tuottaja mainosti ominaisuutta vallankumouksena, eikä hän valehdellut. Se muuttaa kertalaakista tavan, jolla FIFAa pelataan. Pelaajat käyttäytyvät paljon uskollisemmin esikuvilleen, ja esimerkiksi todella nopeat ja ketterät pelaajat myös tuntuvat siltä. Fysiikkauudistus avaa myös kaikenlaisia uusia taktisia mahdollisuuksia. Sellainenkin perusjuttu kuin rinnalla juoksevan pakin pelaaminen ulos tilanteesta äkkipysähdyksen ja suunnanmuutoksen avulla toimii aivan eri teholla kuin ennen. Nyt Zlatan Ibrahimovicin kaltaiset taitopelaajat oikeasti tuntuvat vaarallisilta!

Kun sekä pelaajan että pallon käyttäytyminen ratkaistaan fysiikan avulla, on ajateltava kokonaan uusiksi sitä, miten pelaa. Aiemminhan FIFAssa juostiin sprintti pohjassa päädystä päätyyn. Ei enää. Nyt sprinttejä ei voi käyttää kuin säästellen, sillä pallo karkaa helposti jalasta eikä sitä muutenkaan pysty hallitsemaan kuten haluaisi. 

Kulttuurishokki oli melkoinen, ja ensimmäisen puolen tunnin ajan päivittelimme porukalla sitä, miten erilaiselta FIFA 14 tuntui aiempaan verrattuna. Mutta kun hiljalleen tottui uudistukseen, kaikki olivat aivan yhtä mieltä myös siitä, että uudistus oli juuri se vallankumous, jota tuottaja lupaili. Paluuta entiseen ei enää ole.


Rohkeutta muutokseen, katse eteenpäin

Eivätkä uudistukset toki lopu tähän, sillä tarjolla oli sivukaupalla muutakin hauskaa. Esimerkkinä voisin mainita vaikka vasemman liipaisimen, jota painamalla pelaaja suojaa palloa kehollaan. Näin pakkien on vaikeampi puskea palloon kiinni, ja pelaaja saa pelattua itselleen ainakin hetken aikaa miettiä seuraavaa siirtoaan tai vaikka vain pelata aikaa viime hetken johtotilannetta suojellen. Liipaisinta napauttelemalla voi törkkiä ja töniä iholle puskevaa pelaajaa kauemmas, mikä osoittautui myös hyväksi keinoksi hankkia vastustajalle rankkari, kun innostuin liikaa tuuppimaan.

Pelin tuottaja mainosti, että kaikkien uudistusten toteuttaminen on ollut valtava operaatio, mutta se täytyi tehdä. "Emme halua kilpailla muita pelejä vaan itseämme vastaan. Haluamme, että jokainen FIFA on entistä parempi ja sellainen peli, josta voimme olla ylpeitä", tuottaja Sebastian Enrique selitti. Niinpä tiimi kääri hihansa ja ryhtyi talkoisiin, vaikka Enrique arvaakin, että ensimmäiset reaktiot tulevat olemaan negatiivisia. Niinhän ne aina ovat kaikkeen uuteen, onhan tämä internet.

Kaikki uudistukset eivät ole puhdasta fysiikkaa, vaan myös pelitiloja on hieman tuunattu. Moninpelin uudistuksista puhutaan lisää myöhemmin, mutta yksinpelistä sain ongittua tietoa jo nyt. Kuulemma uratilan scouttaus on uusittu täysin. Aiemminhan pelaajat pystyivät nakittamaan haluavansa vaikka vähintään 85 pisteen arvoisen hyökkääjän, jollainen sitten etsittiin. Ei enää.

Nyt tarkkailijat kiertävät pitkin maailmaa tutustumassa eri liigoihin ja etsivät syventyvän tietonsa avulla sitten kiinnostavia pelaajia. Pelaajatarkkailu tulee olemaan ympärivuotista puuhaa. FIFA 14 ottaa siis jälleen askeleen kohti futismanageripelejä, mutta Enriquen mukaan sellaiseksi peli ei kuitenkaan tule päätymään. "Emme lähde kilpailemaan FIFA Managerin tai muiden manageripelien kanssa. Haluamme vain, että pelimme on kaikin puolin mahdollisimman realistinen kokemus."

Myös ensi vuoden kuviot ovat jo tiedossa, ja tiimi tietää, millainen FIFA 15 tulee aikanaan olemaan. "Mutta emme puhu niistä uudistuksista ihan vielä", Enrique totesi hymyillen. Ei toki. Ensin FIFA 14 ulos ja ansaitulle - joskin pelialan vaatimuksista johtuen lyhyelle - lomalle. Minä taas siirryn kuumeisesti odottamaan sitä hetkeä, jolloin FIFA 14:n arvostelukappale paukahtaa postiluukusta, sillä peli vaikuttaa todella hyvältä vuosikerralta.

FIFA 14
Julkaisu: syksy 2013
Alustat: Pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One

-Eetu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti